Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020

Μαγιάκης - Γιατί δεν ψηφίσαμε τον Προϋπολογισμό 2021 του Δήμου Αμαρουσίου και το Εναλλακτικό Σχέδιο της μείζονος μειοψηφίας

Η δημοτική παράταξη Ενότητα Ανατροπή και Έργο για το Μαρούσι, με δελτίο τύπου μας εξηγεί, γιατί δεν ψήφισε τον Προϋπολογισμό 2021 του Δήμου Αμαρουσίου . Ακολουθεί το Δελτίο Τύπου και ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας του επικεφαλής της παράταξης, δημοτικού συμβούλου Αμαρουσίου Λ. Μαγιάκη


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 17/12/2020 ψηφίστηκε ο Προϋπολογισμός 2021 του Δήμου Αμαρουσίου από τις παρατάξεις που στηρίζουν τη Δημοτική Αρχή. Η παράταξη μας τον καταψήφισε για τους παρακάτω δώδεκα ουσιαστικούς λόγους:

1. Υλοποιεί τις μνημονιακές πολιτικές λιτότητας που κάθε χρόνο, δέκα χρόνια τώρα, περικόπτουν όλο και περισσότερο τις κρατικές επιχορηγήσεις και φορτώνουν τα λειτουργικά έξοδα των Δήμων στους δημότες.

2. Είναι πλασματικός αφού από τα 135 εκ. που προβλέπει μόνο 50 εκ. περίπου πρόκειται να υλοποιηθούν.

3. Δεν προβλέπει νέες προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού. Αντίθετα αυξάνει τις δαπάνες για την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου, που καθιστούν προοπτικά τους δημότες όμηρους ιδιωτικών συμφερόντων και μοιράζει χιλιάδες ευρώ με απευθείας αναθέσεις σε ιδιώτες χωρίς διαγωνισμό.

4. Διατηρεί τα ίδια υψηλά ανταποδοτικά τέλη που από το 2007 μέχρι σήμερα έχουν φορολογήσει επί πλέον τους δημότες και τις επιχειρήσεις με 34 εκ. που λιμνάζουν στις Τράπεζες. Σημειωτέον ότι αναδρομικά ο Δήμος θα εισπράττει περισσότερο περίπου 1 εκ. το χρόνο από τη δήλωση των αυξημένων τετραγωνικών μέτρων.

5. Περικόπτει τις δαπάνες σε Κοινωνική Πολιτική(17.3%), Παιδεία (19.2%) Τεχνικά Έργα (19,3%) Περιβάλλον (26,7%), Πολιτισμό- Αθλητισμό (21%)

6. Δεν προβλέπει ούτε ένα ευρώ για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού

7. Διαθέτει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για προβολή και δημοσιότητα της δημοτικής αρχής ενώ το έργο των υπόλοιπων παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου δεν προβάλλεται ούτε καν στο ιστότοπο του Δήμου

8. Εξ αιτίας της αλόγιστης πολιτικής των προηγούμενων διοικήσεων Τζανίκου-Πατούλη ο Δήμος πληρώνει 6,5 εκ. ευρώ το χρόνο τοκοχρεωλύσια στις Τράπεζες και το Ταμείο παρακαταθηκών και Δανείων

9. Οι δαπάνες που προβλέπονται για έργα είναι πολύ πίσω από τις ανάγκες της πόλης. Για τα ρέματα Σαπφούς και Πεντέλης, τα όμβρια της Κοκκινιάς, το βρεφονηπιακό σταθμό στο Ψαλίδι, τα καινούργια σχολεία δεν διατίθεται ούτε ένα ευρώ.

10.Δεν προβλέπονται μέτρα για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ούτε καν απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη για όσο διάστημα ήταν κλειστές με κρατική εντολή

11.Παρά τις υποσχέσεις δεν προβλέπεται ούτε ένα ευρώ για τη δημιουργία δημοτικού θεάτρου στην πόλη

12.Η Δημοτική Αρχή αποδέχεται, εξωραΐζει και εφαρμόζει χωρίς αντίσταση τις μνημονιακές, περιοριστικές και αυταρχικές πολιτικές της Κυβέρνησης που καταργούν ουσιαστικά την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των Δήμων. Διευκολύνει με τη στάση της τα σχέδια των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων (Καζίνο, Lamda) που υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας του επικεφαλής της παράταξης, δημοτικού συμβούλου Αμαρουσίου Λ. Μαγιάκη.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι 
Δεν συμμερίζομαι καθόλου την αισιοδοξία της διοίκησης για το 2021.
Η αισιοδοξία είναι καλή ψυχολογική κατάσταση αν  όμως στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα.
Και ποια είναι σήμερα τα δεδομένα για την Αυτοδιοίκηση;

●Σύμφωνα με την ΚΕΔΕ  η μείωση των ΚΑΠ  αναμένεται  να κυμανθεί στα 280 εκ. ευρώ. 

●Από την θέσπιση του Ν. 3852 το 2010 μέχρι και το 2023 τα παρακρατηθέντα της ΤΑ θα ξεπεράσουν τα 27,5 δις ευρώ αφού μόνο την φετινή  χρονιά αντί για 6 δις θα δοθούν λιγότερα από 2 δις συμπεριλαμβανομένων  και των  150 εκ.  που δόθηκαν μέχρι τώρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από την πανδημία. 
 
●Σημειώνεται ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις του 2010 το ελάχιστο κόστος λειτουργίας των ΟΤΑ ήταν 3,7 δις. έναντι των δύο που διατίθενται σήμερα. Το κενό αυτό δεν καλύπτεται από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, του Πράσινου Ταμείου, ή από τα χαμηλότοκα δάνεια του ΤΠΔ και του προγράμματος Αν. Τρίτσης. 

●Οι δαπάνες για κοινωνικές παροχές των ΟΤΑ προβλέπεται ότι θα μειωθούν κατά το ένα τρίτο, από 219 εκ. ευρώ σε 146 εκ.

●Το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ προβλέπεται σταθερά στα 750 εκ., ενώ μόνο η ΣΑΤΑ των δήμων το 2009 ήταν 1.107 εκ.

●Η ΤΑ θα μειώσει τα ελλείμματά της το 2021 κατά 301 εκ. Με λίγα λόγια με δεδομένη τη μείωση των ΚΑΠ  για να προκύψει η  μείωση των ελλειμμάτων που προβλέπει ο Κρατικός Προϋπολογισμός θα πρέπει να υπάρξει αύξηση των ίδιων πόρων της ΤΑ, δηλαδή επί πλέον επιβάρυνση των δημοτών.

Η παραπάνω εικόνα γίνεται προσπάθεια να εξωραϊστεί από την ΚΕΔΕ και τις δημοτικές αρχές που πρόσκεινται στο κυβερνητικό κόμμα. 

Για την εξυπηρέτηση κομματικών συμφερόντων πυροβολούν τα πόδια του θεσμού της Αυτοδιοίκησης και υποβαθμίζουν και άλλο την ποιότητα ζωής των δημοτών.

Στο όνομα της αποτελεσματικότητας και της κυβερνησιμότητας υποβαθμίζεται ο ρόλος του Δημοτικού Συμβουλίου. 

Ο Δήμαρχος από πολιτικό πρόσωπο μετατρέπεται σε τοπικό κυβερνήτη, σε διοικητή δημόσιας υπηρεσίας δηλαδή, που εφαρμόζει κυβερνητικές πολιτικές και μάλιστα με αυξημένες εξουσίες σε σχέση με σήμερα, ιδιαίτερα για απευθείας αναθέσεις έργων, προμηθειών, μελετών.

Προκειμένου να μην προσληφθεί επιστημονικό προσωπικό με μόνιμη και σταθερή εργασία, μέρος των καθηκόντων της Τεχνικής Υπηρεσίας και της Πολεοδομίας μεταφέρονται σε «ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΑΕ». 

Οι πολιτικές αυτές εξυπηρετούν τις πελατειακές σχέσεις των δημάρχων, ιδιωτικοποιούν τα κέρδη των ιδιωτών και κρατικοποιούν τις ζημιές που θα δημιουργηθούν.

Καταστρέφουν  τη θεσμική μνήμη του δημόσιου τομέα και τον καθιστούν όμηρο των ιδιωτικών συμφερόντων.

Ο Προϋπολογισμός του Δήμου, ύψους 135 εκ., είναι εντελώς πλασματικός.
Από τα 135 εκ. αν αφαιρεθούν οι προβλέψεις 41 εκ. τότε ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 94 εκ. Εξ αυτών θα υλοποιηθούν μόλις 50 εκ., ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 37% των προϋπολογισθέντων.

Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τις τεράστιες αδυναμίες των δημοτικών αρχών διαχρονικά να εισπράξουν τις οφειλές των μεγαλοφειλετών,  να διαχειριστούν τους διαθέσιμους πόρους και να αξιοποιήσουν τα  37 εκ χρηματικού υπόλοιπου που  λιμνάζουν στην Τράπεζα της Ελλάδος και τις εμπορικές Τράπεζες. 

Το σχέδιο προϋπολογισμού του Δήμου Αμαρουσίου έχει συνταχθεί ώστε να είναι συμβατό με τις παραπάνω περιοριστικές πολιτικές λιτότητας. Πλέον συγκεκριμένα σε ότι αφορά τα έσοδα:

●Οι κεντρικοί αυτοτελείς πόροι (ΚΑΠ) μειώνονται σε σχέση με το 2020 κατά 568 χιλ. ή ποσοστό 6.7% και αφορούν κυρίως επιχορηγήσεις για τα σχολεία

●Οι κρατικές επιχορηγήσεις αποτελούν μόνο το 24% των τακτικών εσόδων του Δήμου ενώ τα υπόλοιπα προέρχονται από ίδιους πόρους που πληρώνουν οι ήδη επιβαρυμένοι δημότες και ιδιαίτερα τα λαϊκά στρώματα 
.
●Παρά την εξάπλωση της πανδημίας δεν προβλέπεται καμία επί πλέον κρατική επιχορήγηση για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών που προκλήθηκαν από την εμφάνιση του κορωνοϊού. Σημειώνεται ότι το 2020 οι δαπάνες του Δήμου από ίδιους πόρους θα ξεπεράσουν κατά πολύ το 1 εκ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται η δαπάνη των 550 χιλ. για την αγορά των λεωφορείων.

●Τα δημοτικά τέλη παραμένουν τα ίδια με αυτά του 2020. Δεν θα υπάρξει έτσι καμία ελάφρυνση των δημοτών και των μικρών επιχειρηματιών παρά τη μεγάλη οικονομική κρίση. Σημειώνεται ότι ο Δήμος έχει  αδιάθετο χρηματικό υπόλοιπο (ζεστό χρήμα) ύψους  37 εκ. (13 εκ. από τακτικά έσοδα και 24 εκ. από έκτακτα έσοδα) και αναμένεται να εισπράξει από τη δήλωση των τετραγωνικών μέτρων γύρω στο 1 εκ. 

Σε ότι αφορά τις δαπάνες ο Προϋπολογισμός περικόπτει τις επιχορηγήσεις του Δήμου 
●Για Κοινωνική Πρόνοια κατά 17,3%. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την αντιμετώπιση της πανδημίας δεν διατίθεται από το Δήμο για το 2021 ούτε ένα ευρώ
●Για τις σχολικές επιτροπές κατά 19,2%
●Για την Κοινωφελή επιχείρηση κατά 21%
●Τον Προϋπολογισμό της Τεχνικής Υπηρεσίας κατά 19,3% 
●Τον Προϋπολογισμό της Υπηρεσίας Πρασίνου κατά 26.7%

Διατηρούνται υπέρογκες δαπάνες για προβολή και δημοσιότητα της δημοτικής αρχής ενώ οι λοιπές παρατάξεις του δημοτικού συμβουλίου δεν εμφανίζονται ούτε καν στο portal του Δήμου.

Διατίθενται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για παροχή υπηρεσιών από τρίτους (Ασφάλεια κτιρίων, Γραμμή Δημότη, Φιλαρμονική) παρά τη μείωση των παροχών προς τρίτους (Κωδ. 00-614) κατά 700.000 περίπου σε σχέση με το 2020, γεγονός ενδεικτικό της σπατάλης που γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια για την εξυπηρέτηση ημετέρων.

Τα τοκοχρεωλύσια ανέρχονται σε 6.5 εκ. χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα χρέη της ΑΘΜΟΝΟΝ που λογικά θα περάσουν στο Δήμο αυτή τη χρονιά. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 13% των πραγματικών εσόδων του Δήμου.

Το τοπικό σχέδιο Διαχείρισης απορριμμάτων δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί προφανώς λόγω των αλλαγών που θα επιφέρει η Κυβέρνηση με το νομοσχέδιο για την Ανακύκλωση. Το Ν/Σ προβλέπει την παράδοση στους ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ των Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων και την επεξεργασία των ανακυκλώσιμων υλικών. 

Προβλέπει ακόμα  και την καύση  των υπολειμμάτων των παραπάνω διεργασιών είτε για παραγωγή ενέργειας είτε για καύσιμο στη τσιμεντοβιομηχανία. 

Απαγορεύει στους Δήμους να εμπλακούν σε αυτούς τους τομείς και τα δίνει όλα στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Όλα αυτά γίνονται σε βάρος του περιβάλλοντος αλλά και της τσέπης των πολιτών που θα κληθούν να πληρώσουν επί πλέον υπέρογκα δημοτικά τέλη.

Ήδη ο ΕΣΔΝΑ παρά την αντίθετη θέση της ΠΕΔΑ απαιτεί για το 2021 από  αυξήσεις που για το Δήμο Αμαρουσίου υπολογίζονται σε 250.000 σε σχέση με το 2020.

Ο Δήμος περιορίζεται μόνο στη δημιουργία μονάδας μεταφόρτωσης (προβλέπονται κονδύλια 850.000) που θα μειώσει οριακά το κόστος μεταφοράς. Δεν προβλέπεται κατασκευή μονάδας επεξεργασίας των ανακυκλώσιμων υλικών που θα του επέφεραν και κάποιο όφελος, παρά μόνο δαπάνη 150.000 για τη δημιουργία πράσινων σημείων που μάλλον θα καταλήξουν στην εγκατάσταση των γνωστών οικίσκων ανακύκλωσης που εκμεταλλεύονται από ιδιώτες. 
Δεν προβλέπεται τίποτα για την παράδοση των επικίνδυνων αποβλήτων από τους δημότες σε εγκαταστάσεις του Δήμου
Διατηρείται η παράνομη χωματερή στη Μεσογείων για τη διαχείριση των ογκωδών και των πρασίνων των οποίων η μεταφορά παραδίδεται και πάλι σε ιδιώτη.

Το τεχνικό πρόγραμμα που ψηφίστηκε προχθές είναι πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες της πόλης
Οι απαλλοτριώσεις κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων παραμένουν στάσιμες και υπάρχει μεγάλος κίνδυνος οι χώροι αυτοί να χαθούν μετά και τη δημοσίευση του Ν/Σ για τα πολεοδομικά θέματα από την Κυβέρνηση.
Λείπουν από τον Προϋπολογισμό οι αναπλάσεις  περιοχών για την ανακούφιση από τις υπερτοπικές δραστηριότητες. 
Το κυκλοφοριακό με έμφαση στη διευκόλυνση των ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομοι, δημοτική συγκοινωνία, στάθμευση)παραπέμπεται για μετά την ψήφιση του ΣΒΑΚ.
Απουσιάζει η απόκτηση των ήδη απαλλοτριωμένων αλλά και καινούργιων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων. Δεν γίνεται ούτε αναφορά στο σκέπασμα της Αττικής Οδού (Πολύδροσο Ψαλίδι) 
Οι  ενοποιήσεις πράσινων διαδρομών η διαμόρφωση και συντήρηση των χώρων πρασίνου η διευθέτηση του ρέματος Σαπφούς και οι  μετρήσεις περιβαλλοντικών δεικτών για τη ρύπανση και τη μόλυνση απουσιάζουν.
Η εκπόνηση του νέου ΤΧΣ για την ενίσχυση του οικιστικού χαρακτήρα της πόλης δεν ξεκίνησε ακόμα.
Η συντήρηση και η επέκταση των υποδομών (όμβρια, αποχετεύσεις, ασφαλτοστρώσεις, διανοίξεις οδών, ηλεκτροφωτισμός) είναι πολύ πίσω από τις ανάγκες.
Δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό μέτρο για τη στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας της πόλης που έχει υποστεί σοβαρό πλήγμα από την πανδημία.
Οι δαπάνες για τα σχολεία μειώνονται ενώ δεν προβλέπεται στο άμεσο μέλλον η δημιουργία καινούργιων .
Το ίδιο συμβαίνει με τους χώρους πολιτισμού (δημοτικό θέατρο) και τους αθλητικούς χώρους .

Και δυο λόγια για το Εναλλακτικό Σχέδιο Προϋπολογισμού που κατέθεσε η μείζων μειοψηφία.
Αυτό γίνεται καθαρά για επικοινωνιακούς λόγους και για να στηριχθεί πολιτικά μια εντελώς ανεφάρμοστη διάταξη του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ.

Γνωρίζει πολύ καλά η μειοψηφία ότι ο Προϋπολογισμός συντάχθηκε με βάση μνημονιακούς νόμους που δεν άλλαξαν μετά το 2015, την εγκύκλιο του ΥΠΕΣ της 23-7-2020 και πήρε τελική έγκριση από το Παρατηρητήριο.
Πρακτικά κάθε αλλαγή από το Δημοτικό Συμβούλιο είναι ανέφικτη και ο ρόλος του είναι διακοσμητικός.
Αλλά και η πρόταση είναι ελλιπής. Γιατί ακόμα και στην περίπτωση που γινόταν δεκτή από τη διοίκηση η μειοψηφία θα ήταν υποχρεωμένη να ψηφίσει όλο τον υπόλοιπο Προϋπολογισμό όταν δεν έχει ψηφίσει καν τα ανταποδοτικά τέλη, αλλά και πολλά άλλα κοντύλια. 

Ο Προϋπολογισμός του 2021 στερείται οράματος και στρατηγικής για την πόλη. Οι επιλογές του είναι προσανατολισμένες στην εξυπηρέτηση πρώτα από όλα των κυβερνητικών σχεδίων, των επιχειρηματικών συμφερόντων και μετά των δημοτών.
Η Δημοτική Αρχή αποδέχεται, χωρίς να αντιστέκεται ουσιαστικά, τη συνεχιζόμενη μεταφορά υπερτοπικών δραστηριοτήτων, όπως το Καζίνο και την τουριστική αξιοποίηση του ΟΑΚΑ. 

Η δημοτική Αρχή θα όφειλε να ενημερώσει τους δημότες και ειδικά την Επιτροπή Διαβούλευσης πριν αποστείλει τον Προϋπολογισμό και όχι να τον παρουσιάσει τυπικά  στην Οικονομικής Επιτροπή, μόλις δύο ώρες πριν από τη συνεδρίαση.

Να καταγγείλει την πολιτική λιτότητας στην Αυτοδιοίκηση Α βαθμού και να αγωνιστεί μέσω της ΚΕΔΕ για την ανατροπή της και την κατοχύρωση της οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων.
  
Αντί αυτού διαιωνίζει την πελατειακή σχέση του ΥΠΕΣ με τους Δήμους και πανηγυρίζει για τις πιστώσεις ύψους 3.9 εκ. που της έδωσε ο υπουργός,  εκμεταλλευόμενη τις στενές κομματικές της σχέσεις μαζί του. 

Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται από πλευράς διοίκησης, καμιά ουσιαστική βελτίωση δεν μπορεί να υπάρξει για τους κατοίκους αν δεν κατοχυρωθεί η οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια της ΤΑ.
 
Η παράταξη  καταγγέλλει την πολιτική της Κυβέρνησης που, εργαλειοποιώντας την πανδημία και αυξάνοντας την αστυνομοκρατία και την αυταρχική βία, προσπαθεί να πείσει τους πολίτες να απομονωθούν  και να ασχοληθούν μόνο με τα προσωπικά τους προβλήματα. 
Εμείς τους καλούμε να  ενημερωθούν και να αγωνιστούν για την ικανοποίηση των αιτημάτων τους ενάντια στις κυβερνητικές και αυτοδιοικητικές πολιτικές που υποβαθμίζουν τη ζωή τους προς εξυπηρέτηση των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων.
Η παράταξη μας καταψηφίζει τον Προϋπολογισμό της διοίκησης του 2021 καθώς επίσης και το Εναλλακτικό Σχέδιο της μείζονος μειοψηφίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου