Κυκλοφόρησε στην τιμή των 17 ευρώ (σε κάποια βιβλιοπωλεία και φθηνότερα), η έκδοση «Έχω μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα», με στιχουργήματα, ημιτελή πεζά, και σκέψεις του Παύλου Σιδηρόπουλου. Δεν πρόκειται βέβαια για ποιητική συλλογή, αφού δεν γνωρίζουμε πόσα από αυτά θα αποφάσιζε να δημοσιεύσει, και σε ποια διορθωμένη ή όχι μορφή, ο ίδιος. Είναι λοιπόν, ένα σύνολο από ανέκδοτα γραπτά του Πρίγκιπα του ελληνικού ροκ, που φύλαγε επί 28 χρόνια μετά τον θάνατό του, η αδελφή του Μελίνα.
Ελάχιστα είναι χρονολογημένα δια χειρός Παύλου. Αρκετά όμως, μπορούμε να τα χρονολογήσουμε, από το ύφος, το θέμα ή κάποιες πληροφορίες που δίνουν οι στίχοι.
Ένα παράδειγμα, το στιχούργημα «Σαλούστια», που το ύφος και θέμα του, μπορεί να συσχετισθεί με το τραγούδι «Ο Θάνατος του Βασιλιά Σαρδόνιου», και θα πρέπει να είναι γραμμένο την εποχή που ο Παύλος έπαιζε με τα Μπουρμπούλια.
Ένα άλλο παράδειγμα, είναι το «Με τον Δημήτρη Πουλικάκο» όπου αναφερόμενος σε αυτόν, υπάρχει ο στίχος «κι έτσι ποτέ δεν μπόρεσε να κάνει ένα LP». Είναι φανερό, πως το στιχούργημα, είναι γραμμένο πριν την έκδοση του ΜΕΤΑΦΟΡΑΙ ΕΚΔΡΟΜΑΙ, πρώτου μεγάλου δίσκου του Πουλικάκου, δηλαδή πριν το 1976. Ο στίχος πάλι «Στη Σαλονίκη κάθομαι σ’ ένα ξενοδοχείο», φανερώνει πως ο Παύλος γράφει από το ξενοδοχείο Ωκεανίς, στη Ν.Κρήνη, κοντά στο κλαμπ Ρέμβη, όπου στα τέλη του 1973, εμφανιζόταν με ένα άγνωστο για μας σχήμα, που αποτελούταν από αυτόν, τον Βικ Μάρτιν, και κάποιον Πετ.
Το εισαγωγικό σημείωμα της έκδοσης, υπογράφεται από την αδελφή του Παύλου, Μελίνα, ενώ «λίγα λόγια», υπάρχουν και από την Άννα Στάικου, φίλη της Μελίνας.
Η Στάικου, γράφει πως «η ποίηση δεν σχολιάζεται». Διαφωνούμε. Ένα τέτοιο υλικό, αναζητά τα σχόλια που θα φωτίσουν την προσωπικότητα του μεγάλου μας καλλιτέχνη. Αλλά αυτά τα σχόλια, πρέπει να γίνουν από έναν ειδικό, και κάποτε ασφαλώς θα γίνουν.
Το «Έχω μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα» δεν είναι το μόνο σώμα ανέκδοτων γραπτών του Παύλου. Υπάρχουν και άλλα. Και όλα μαζί, θα πρέπει τώρα να μελετηθούν καλά, ώστε να έχουμε μια καλύτερη, πιο αληθινή για την σκέψη του Παύλου εικόνα.
Ελάχιστα είναι χρονολογημένα δια χειρός Παύλου. Αρκετά όμως, μπορούμε να τα χρονολογήσουμε, από το ύφος, το θέμα ή κάποιες πληροφορίες που δίνουν οι στίχοι.
Ένα παράδειγμα, το στιχούργημα «Σαλούστια», που το ύφος και θέμα του, μπορεί να συσχετισθεί με το τραγούδι «Ο Θάνατος του Βασιλιά Σαρδόνιου», και θα πρέπει να είναι γραμμένο την εποχή που ο Παύλος έπαιζε με τα Μπουρμπούλια.
Ένα άλλο παράδειγμα, είναι το «Με τον Δημήτρη Πουλικάκο» όπου αναφερόμενος σε αυτόν, υπάρχει ο στίχος «κι έτσι ποτέ δεν μπόρεσε να κάνει ένα LP». Είναι φανερό, πως το στιχούργημα, είναι γραμμένο πριν την έκδοση του ΜΕΤΑΦΟΡΑΙ ΕΚΔΡΟΜΑΙ, πρώτου μεγάλου δίσκου του Πουλικάκου, δηλαδή πριν το 1976. Ο στίχος πάλι «Στη Σαλονίκη κάθομαι σ’ ένα ξενοδοχείο», φανερώνει πως ο Παύλος γράφει από το ξενοδοχείο Ωκεανίς, στη Ν.Κρήνη, κοντά στο κλαμπ Ρέμβη, όπου στα τέλη του 1973, εμφανιζόταν με ένα άγνωστο για μας σχήμα, που αποτελούταν από αυτόν, τον Βικ Μάρτιν, και κάποιον Πετ.
Το εισαγωγικό σημείωμα της έκδοσης, υπογράφεται από την αδελφή του Παύλου, Μελίνα, ενώ «λίγα λόγια», υπάρχουν και από την Άννα Στάικου, φίλη της Μελίνας.
Η Στάικου, γράφει πως «η ποίηση δεν σχολιάζεται». Διαφωνούμε. Ένα τέτοιο υλικό, αναζητά τα σχόλια που θα φωτίσουν την προσωπικότητα του μεγάλου μας καλλιτέχνη. Αλλά αυτά τα σχόλια, πρέπει να γίνουν από έναν ειδικό, και κάποτε ασφαλώς θα γίνουν.
Το «Έχω μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα» δεν είναι το μόνο σώμα ανέκδοτων γραπτών του Παύλου. Υπάρχουν και άλλα. Και όλα μαζί, θα πρέπει τώρα να μελετηθούν καλά, ώστε να έχουμε μια καλύτερη, πιο αληθινή για την σκέψη του Παύλου εικόνα.
Επισήμανση νούμερο ένα.Πώς χαρακτηρίζετε ότι η έκδοση αυτή δεν αφορά ποιήματα?Δείτε προσεκτικότερα τον τίτλο του βιβλίου.Εσείς ο ίδιος έχετε αποδώσει αυθαίρετα την ιδιότητα του ποιητή σε άλλους καλλιτέχνες που δεν έχουν καμία σχέση με την ποίηση και ουδεμία αναγνώριση είτε επισήμη είτε ανεπίσημη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπισήμανση νούμερο δύο.Αν υπάρχουν και άλλα κείμενα του Παύλου αυτό δεν το γνωρίζετε.Οι εικασίες σας είναι προιόντα μυθοπλασίας.
Επισήμανση νούμερο τρία.Η κριτική σας είναι εμπαθής λόγω της αντιπαλότητας με την αδερφή του Παύλου και επειδή δεν μπορέσατε να καρπωθείτε τα γραπτά του Παύλου ώστε να τα εκμεταλλευτείτε.
Επισήμανση 1: Δεν είπα ότι ο Παύλος δεν ήταν ποιητής. Είπα ότι αυτή η έκδοση δεν αποτελεί ποιητική συλλογή αλλά ένα σύνολο ανέκδοτων γραπτών του. Ποιητική συλλογή, θα ήταν αν ο ίδιος επέλεγε το υλικό και εάν ήταν όλα ποιήματα. Εδώ, όμως έχουμε ένα απόθεμα γραπτών (ποιήματα, πεζά και σκέψεις), από τα οποία δεν ξέρουμε ποια θα κρατούσε, εάν ήταν οι πρόχειρες ή τελικές μορφές, δηλαδή αν θα διόρθωνε/άλλαζε κάτι, πριν τα δημοσιεύσει.
ΔιαγραφήΕπισήμανση 2. Γνωρίζω ότι υπάρχουν και άλλα ανέκδοτα κείμενα του Παύλου, αφού και τα έχω δει και αρκετά από αυτά έχω.
Επισήμανση 3. Πού την είδατε την εμπάθεια; Θεωρώ πως η έκδοση αυτή, είναι πολύ σημαντική στην μελέτη της σκέψης του Πρίγκιπα του ελληνικού ροκ. Δεν είναι αυτό μια θετική κρίση;