Έγιναν την Πέμπτη 5 Μαΐου 2022, τα εγκαίνια της Έκθεσης «Αμαζόνιος» του Δημήτρη Τσουμπλέκα. Εντυπωσιακά τα έργα του καλλιτέχνη (φωτογραφίες, βίντεο, συνθέσεις και εγκαταστάσεις) αλλά και ονειρικό το κτήμα όπου αναπτύσσεται η Έκθεση, με εξωτικά φυτά, που δημιουργούν ατμόσφαιρα ζούγκλας.
Ο όλος χώρος, είναι το παλιό σπίτι και εργαστήριο του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού στο Μαρούσι.
Με την Έκθεση «Αμαζόνιος» ξεκινά το καινούργιο εκθεσιακό πρόγραμμα του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης -ΕΜΣΤ Extra Muros- το οποίο θα εξελιχθεί εκτός των τειχών του Μουσείου δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει αθέατες αλλά αξιοσημείωτες πλευρές της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας.
Εντύπωση προκαλεί ο υπότιτλος που βάζει ο Τσουμπλέκας στην Έκθεση «Αμαζόνιος» : We are sailing with a corpse in the cargo (ταξιδεύουμε με ένα πτώμα στο φορτίο του πλοίου).
Αυτό υπονοεί ότι όλα τα εκθέματα που αποτελούν το «φορτίο του πλοίου» συνιστούν εργασία πένθους και ταυτόχρονα τη συνέχιση ενός διαλόγου με τους αγαπημένους νεκρούς προγόνους. Το ταξίδι συνεχίζεται και τα νερά όπου ταξιδεύει σήμερα το καλλιτεχνικό πλοίο του Δημήτρη Τσουμπλέκα, είναι το κτήμα των θείων του. Εκεί λοιπόν γίνεται η Έκθεση, πού αλλού θα μπορούσε να γίνει;
Φωτο : Ο Δημήτρης Τσουμπλέκας
Με την Έκθεση «Αμαζόνιος» ξεκινά το καινούργιο εκθεσιακό πρόγραμμα του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης -ΕΜΣΤ Extra Muros- το οποίο θα εξελιχθεί εκτός των τειχών του Μουσείου δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει αθέατες αλλά αξιοσημείωτες πλευρές της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας.
Εντύπωση προκαλεί ο υπότιτλος που βάζει ο Τσουμπλέκας στην Έκθεση «Αμαζόνιος» : We are sailing with a corpse in the cargo (ταξιδεύουμε με ένα πτώμα στο φορτίο του πλοίου).
Αυτό υπονοεί ότι όλα τα εκθέματα που αποτελούν το «φορτίο του πλοίου» συνιστούν εργασία πένθους και ταυτόχρονα τη συνέχιση ενός διαλόγου με τους αγαπημένους νεκρούς προγόνους. Το ταξίδι συνεχίζεται και τα νερά όπου ταξιδεύει σήμερα το καλλιτεχνικό πλοίο του Δημήτρη Τσουμπλέκα, είναι το κτήμα των θείων του. Εκεί λοιπόν γίνεται η Έκθεση, πού αλλού θα μπορούσε να γίνει;
Φωτο : Ο Δημήτρης Τσουμπλέκας
«Ήθελα να επιστρέψω εδώ, στο κτήμα αυτό των θείων μου, όπου μεγάλωσα και έπαιζα παιδάκι…» λέει ο Δημήτρης Τσουμπλέκας «…εδώ ήταν το σπίτι και τα εργαστήρια του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού. Παρουσιάζω μια σειρά φωτογραφιών και μικροαντικειμένων αλλά και κάποιων γλυπτικών συνθέσεων που έχουν προκύψει σε αυτόν τον χώρο, δηλαδή στον χώρο του εργαστηρίου , στον κήπο, στο ρέμα… είναι μια δουλειά ταξιδιωτικής αναζήτησης που ξεκίνησα το 2014 και ολοκλήρωσα πριν λίγους μήνες».
Φωτο : Ο Καθηγητής και πρ.Πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, Πάνος Χαραλάμπους ήταν στα εγκαίνια της Έκθεσης Αμαζόνιος
Αυτή η «ταξιδιωτική αναζήτηση» του Δημήτρη Τσουπλέκα, δεν είναι τουριστική. Είναι ένας ουσιαστικός διάλογος με αγαπημένα πρόσωπα που δεν βρίσκονται πια στη ζωή, αλλά και η ανάμνηση του χαμένου παράδεισου της παιδικής του ηλικίας.
Ο ίδιος αναφέρει : «Όπως συμβαίνει σε όλους μας, οι διάλογοι με τα αγαπημένα μας πρόσωπα παραμένουν ημιτελείς και τους συνεχίζουμε με μια εργασία μνήμης, είτε πρόκειται για την παιδική μας ηλικία, είτε για το αστικό τοπίο που αλλάζει γύρω μας ραγδαία. Ήθελα να θυμηθώ και να φτιάξω ένα αρχείο εικόνων, να συντάξω μια οπτική αυτοβιογραφία».
Ο «Αμαζόνιος» έχει διάφορες στάσεις.
Στάση πρώτη είναι «Το Αμπάρι» (φωτο), ένας παλιός σκοτεινός θάλαμος, Εκεί μέσω μιας βιντεοπροβολής, ο ίδιος ο καλλιτέχνης, μας ξεναγεί στο κτήμα.
Δεύτερη στάση, είναι «Το Ατελιέ», όπου εκτίθενται φωτογραφίες του Τσουμπλέκα όπως ένα «ατμίζον γοβάκι» αλλά και έργα γλυπτικής.
Φωτο : Το ατμίζον γοβάκι, έργο του Δημήτρη Τσουμπλέκα
Στο «Ατελιέ» υπάρχουν και παλιές φωτογραφίες που δείχνουν τον Νίκο Κεσσανλή και τη Χρύσα Ρωμανού, σε ευτυχισμένες στιγμές.
Υπάρχουν επίσης και μερικά γράμματα που ο Τσουμπλέκας έγραψε όταν ήταν παιδάκι.
Τρίτη στάση είναι «Το Δάσος» που αποτελεί μια απόκοσμη εγκατάσταση του Τσουμπλέκα: Γλυπτά που μοιάζουν με φαντάσματα, ανάμεσα σε κλαδιά, μαυρόασπρα υφάσματα, φύλλα και πέτρες από το ρέμα, υλικά ζωγραφικής, τελάρα, καβαλέτα και άλλα.
Τέταρτη στάση είναι «Το Ποτάμι». Εδώ υπάρχει μια εγκαταλειμμένη πισίνα με λίγα λιμνάζοντα νερά και σαπισμένα φύλλα στον πάτο. Στον ένα της τοίχωμα προβάλλεται έγχρωμο βίντεο σε λούπα με πλάνα από το ρέμα και υπόκρουση το τραγούδι Rien n'arrive plus της Ζαν Μορώ.
Φωτο: Ο Καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, Νίκος Ναυρίδης, ήταν στα εγκαίνια της Έκθεσης Αμαζόνιος
Τρίτη στάση είναι «Το Δάσος» που αποτελεί μια απόκοσμη εγκατάσταση του Τσουμπλέκα: Γλυπτά που μοιάζουν με φαντάσματα, ανάμεσα σε κλαδιά, μαυρόασπρα υφάσματα, φύλλα και πέτρες από το ρέμα, υλικά ζωγραφικής, τελάρα, καβαλέτα και άλλα.
Τέταρτη στάση είναι «Το Ποτάμι». Εδώ υπάρχει μια εγκαταλειμμένη πισίνα με λίγα λιμνάζοντα νερά και σαπισμένα φύλλα στον πάτο. Στον ένα της τοίχωμα προβάλλεται έγχρωμο βίντεο σε λούπα με πλάνα από το ρέμα και υπόκρουση το τραγούδι Rien n'arrive plus της Ζαν Μορώ.
Φωτο: Ο Καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, Νίκος Ναυρίδης, ήταν στα εγκαίνια της Έκθεσης Αμαζόνιος
Εντός του κτήματος, στα εγκαίνια, είχε στηθεί μπαρ και υπήρχε dj που έπαιζε «ζούγκλικες» μουσικές με αποτέλεσμα πολλοί φιλότεχνοι να αφεθούν στον χορό που διήρκησε μέχρι αργά το βράδυ.
Φωτο : Ο μαρουσιώτης εικαστικός Δημήτρης Κριτσωτάκης και η Λυδία Βενιέρη ήταν και αυτοί στα εγκαίνια της Έκθεσης Αμαζόνιος
Διάρκεια έκθεσης: 05.05.2022 – 03.07.2022/ Διεύθυνση: Κεσσανλή Σταματάκη 10, Νέο Μαρούσι, 15126, Αθήνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου