Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2019

ΜΩΡΑ ΣΤΗ ΦΩΤΙΑ - Τα πρώτα χρόνια

Τα Μωρά στη Φωτιά. Από αριστερά Γιώργος Παπαϊωάννου, Στέλιος Salvador Παπαϊωάννου, Κατερίνα Μουστάκα και Παύλος Παυλίδης. Παίρνουν το όνομά τους από το τραγούδι Baby’s on Fire, του Brian Eno, ο οποίος είναι και βασικός επηρεασμός τους.


Από τα καλύτερα συγκροτήματα του ελληνικού New Wave, που είχαν όμως εξαιρετική απήχηση στον παραδοσιακό ροκ χώρο. Σχημα­τίζονται το καλοκαίρι του 1986 στη Βέροια. Η σύνθεσή τους είναι, τα αδέλφια Στέλιος και Γιώργος Παπαϊωάννου και ο φίλος τους, Παύλος Παυλίδης. Αργότερα, στη Θεσσαλονίκη, μέλος του γκρουπ γίνεται και η εκεί φοιτήτρια Ιατρι­κής Σχολής, Κατερίνα Μουστάκα.


 Αφίσα αρσιτερά: Η ιστορία του Salvador (Puig Antich)- από τον οποίο πήρε το προσωνύμιό του ο Στέλιος Παπαϊωάννου - στο φιλμ του Ισπανού Manuel Huerga,2006.


Αρχηγός του συγκροτήματος είναι ο Στέλιος Παπαϊωάννου, που έχει το ψευδώνυμο Salvador, δηλώνοντας έτσι τον θαυμασμό του για τον Salvador Puig Antich, τον αναρχικό που εκτελέστηκε με φρι­κιαστικό τρόπο (garrote), από το φασιστικό καθεστώς του Φράνκο και ο θάνατός του συγκλόνισε τόσο πολύ, ώστε ακολούθησε μεγάλη πανευρωπαϊκή διαμαρτυρία, με αποτέλεσμα να σταματήσουν, μετά από αυτό, οι εκτελέσεις στην Ισπανία.
Ο Στέλιος Salvador Παπαϊωάννου, υπήρξε καλός μαθητής, με κλίση στις Φυσικές Επιστήμες. Όλοι περίμεναν ότι θα περνούσε από τους πρώτους στο Πολυτεχνείο, όμως αυτός, τελευταία στιγ­μή, αποφασίζει να μην προσέλθει στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Από νωρίς εκφράζεται παράξενα για τους άλλους, και από νωρίς αρχί­ζει να γράφει στίχους. Όλα τα τραγούδια που παρουσιάζουν μετά, τα Μωρά στη Φωτιά, με δύο μόνο εξαιρέσεις στη μουσική (το Παυ­σίπονο, και το Third Uncle), είναι συνθέσεις δικές του.


Στιχουργικά, όλα τα τραγούδια είναι δικά του.
Το συγκρότημα αρχίζει τις εμφανίσεις του με το όνομα Τεμπέ­ληδες της Εύφορης Κοιλάδας, στη Βέροια και στα γύρω χωριά, την άνοιξη του 1985. Τότε ακόμη δεν συμμετέχει ο Παύλος Παυ­λίδης, τα δυο αδέλφια συνοδεύονται από τον Δημήτρη Βασιλει­άδη, γνωστό ως Bunny. Παίζουν ξένα τραγούδια, συχνότατα το Stray Cat Strut των Stray Cats, αλλά και άλλα, κυρίως από τον χώρο του New Wave. Το καλοκαίρι του 1986, ο Bunny φεύγει φα­ντάρος, τη θέση του παίρνει ο Παυλίδης, βαφτίζονται σε Μωρά στη Φωτιά και αποφασίζουν να αφήσουν τα χωριά της Βέροιας και να μετακομίσουν στη Θεσσαλονίκη. Τότε, ο Salvador γράφει το πρώτο τραγούδι, το Κάτω στην Πόλη, το οποίο και περιγρά­φει την εικόνα της εφόρμησης του συγκροτήματος στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Στην πραγματικότητα, είναι η εφόρμηση στο όνει­ρο, που γίνεται με διάθεση άγρια, γιορτινή, και διψασμένη για επανάσταση και ζωή.

 

Το τραγούδι έχει παράξενους στίχους, πολύ συμβολικούς σύμ­φωνα με τον κώδικα του Salvador, όπως… Τα πάντα πέφτουν όταν παίζουμε μαζί τους Πιάσ’ το νόημα Πιάσ’ το νόημα Πιο δυνατά 

Αυτή η μορφή στίχου, που έρχεται σαν κρυπτογραφημένο μήνυ­μα σε γιορτινή μάχη, δεν έχει υπάρξει προηγουμένως στην Ελλάδα, εκτός από την περίοδο των Υπαρξιστών της Ιπτάμενης Παράγκας. Η Μάχη είναι το Παιχνίδι και το Παιχνίδι είναι η Μάχη. Και όλα τα εμπόδια μπορείς να τα ρίξεις, αν παίξεις μαζί τους. Αυτό το μήνυμα μεταφέρουν τα Μωρά στη Φωτιά, καθώς σαν Ινδιάνοι καλπάζουν για το μεγάλο άλμα στον θαυμάσιο ουρανό της νιότης. Θα πρέπει κάποτε να γραφτούν πολλές σελίδες για τα Μωρά στη Φωτιά. 

Υπάρχουν πολλές ιστορίες που αξίζουν να γίνουν γνωστές. Ιστορίες γεμάτες ομορφιά και τρυφερά όνειρα. Ιστορίες που μοιάζουν με σενάριο συγκλονιστικής ταινίας. Για μια φιλία που φαινόταν δυνατή σαν το σίδερο, αλλά δεν άντεξε στη φωτιά, κι έλιωσε Για μια αγάπη, αλλόκοτη, που έγινε γλάρος και πέταξε. Για φλογισμένες καρδιές που γνώρισαν για λίγο το θαύμα. Αλλά υπάρχουν πληγές, και έτσι καλύτερα να μην πούμε τίποτε άλλο, ακόμα.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου